The Return of Kino

av Nils Heldal
23 november 2016

Mens vi snakker avisdød og TV-død kommer plutselig kino opp som en fugl føniks når det gjelder reklame. Én ting er å lage et reklamebudskap. En annen ting er å vite hvem du skal nå. En tredje er å vite hvordan og hvor.

Tallene fra mediebyråforeningen viser i hvilke media reklame kjøpes. Den viser kun omsetning som går via mediebyråene og ikke det reklamebyråene kjøper direkte. Derfor har denne statistikken tradisjonelt ikke vist hva «early adapters» holder på med når det gjelder kjøp, men mest hva «tjukke slekta» kjøper. Her er statistikken for oktober som kom 15/11:

Tabell med statistikk som viser at programmatiske kjøp frem til oktober i år har økt fra 329.435 til 571.032 sammenliknet med i fjor. Kino har en økning fra 52.090 til 78.055 - en økning på 49,8% sammenliknet med fjoråret.

Den viser en eksplosjon i kategorien «programmatiske kjøp». Dette er en kategori vi Bennett kjenner godt igjen da vi i over et år har håndtert alle online reklamekjøp for «EiendomsMegler 1»- kjeden (les mer om DAP her). Programmatiske kjøp er opp 73,3% i forhold til i fjor og snart er kategorien den største blant online-annonser. TV holder seg stabilt, mens radio taper andeler når mediet står på dørterskelen for det potensielt største frafallet av lyttere noensinne (les mer om det her).

Kino har en solid økning. I kroneverdi er fortsatt kino en mygg, men den prosentvise økningen er stor - vi har «oppdaget» formatet igjen.

I samarbeid med Norsk Flid Husfliden ruller allerede reklamefilm på kinolerreter rundt omkring i landet og filmen for Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning kjøres i gang sammen med rekrutteringskampanjen på nyåret.

Hvorfor valgte vi kino?

Kilde: Nepa reklamefilmdatabase. Stolpediagram som i perioden 2009 til 2014 viser en øking i oppmerksomhet fra 62% til 66% for visning av reklamefilm én gang. Det ligger også en punktliste som forklarer reklamefilmene blir bedre og at den kion ikke blir utsatt for multitasking på samme måte som andre medier

Fordi oppmerksomheten for filmene øker der, og går motsatt vei på TV. Der multitasker du og driver med andre ting når reklamen kommer - det gjør vi ikke på kino. Der sitter vi fortsatt som tente lys, sikkert på samme måte vi satt og så på TV på 80-tallet.

Reklame oppleves også mer positivt enn negativt på kino. 78% av de spurte anser reklame som en del av kinopplevelsen (til en viss grad)

Kilde: Capa kinopanelet november 2015. 25 prosent svarer nei, 22 prosent ja, absolutt og 53 prosent svarer ja til en viss grad på spørsmål om reklame er en del av kinoopplevelsen

Så derfor er kino den nye TV.