Slik får du din annonse på Instagram

av Sandra Christine Hamborg
30 mars 2016

Du har sikkert fått med deg at det nå er mulig for bedrifter å annonsere på Instagram. Men hvordan fungerer det egentlig? Vi gir deg en veiledning på hvilke muligheter du har dersom du ønsker å lage din egen Instagram-annonse.

Felles integrasjonssystem for Instagram og Facebook

Som mange av dere sikkert vet, eies Instagram av Facebook. Derfor kan du sette opp dine Instagram-kampanjer via Power Editor i Facebook Business Manager. Gjør som du pleier når du lager annonser til Facebook, bare at nå huker du av for «Instagram» når du skal opprette annonsen.

Disse tre annonseformatene kan du velge:

Du kan velge mellom tre følgende annonseformater: Video, bilde eller karusell. Med karusell har du mulighet til å vise opp til fire bilder i samme annonse. Dette gjør at du for eksempel kan vise fram flere bruksområder eller varianter av produktet ditt. Ønsker du å kjøre en videoannonse kan denne vare i opp til 30 sekunder, i motsetning til vanlige Instagram-videoer som har en maksimal lengde 15 sekunder. På bilde- og karusellannonsene kan du også legge til en Call To Action-knapp, altså en knapp som fører brukeren til en landingsside. Annonsene kan videre segmenteres etter alder, kjønn og geografisk nedslagsfelt. Under er eksempel på video- bilde- og karusellannonse

Noe av det beste er muligheten til å annonsere både på Facebook og på Instagram i ett og samme verktøy. Begge kanalene har sine unike fordeler og egenskaper, noe som er spesielt gunstig med tanke på kryssannonsering. Instagram lar oss vise fram produkter i en kreativ og autentisk setting i et samfunn som ønsker å bli inspirert. Facebook derimot, egner seg godt til å kjøre annonser med retargeting, tilbud på spesifikke produkter eller andre Call To Actions. I tillegg vil det kunne virke forsterkende for målgruppen å se produktet i flere settinger, så lenge det oppleves relevant.

Ei gulvet i 24 timer med Instagram Marquee

Instagram har i tillegg lansert tjenesten Instagram Marquee. Marquee lover å gi oss optimal rekkevidde, frekvens og oppmerksomhet i 24 timer. Tjenesten krever minimum tre annonser i kampanjen og annonsene vil vises inntil tre ganger daglig. Du vil ikke kunne kjøre flere Marquee-kampanjer samtidig, forståelig nok.

Denne løsningen er ikke tilgjengelig i Power Editor og du kan derfor ikke sette opp en Marquee-kampanje selv. Ønsker du å prøve ut Marquee, må du booke plass via en Account Manager hos Facebook. De fleste reklame- eller kommunikasjonsbyråer har en fast Account Manager. Ta derfor kontakt med et byrå dersom du ikke har en egen kontaktperson!

Har du spørsmål rundt annonsering på Instagram eller trenger bistand til å sette opp en kampanje? Ikke nøl med å ta kontakt!