Slik bruker du #Instagram i din #markedsføring, #og #sånn #gjør #du #det #ikke

av Tina Haaskjold Behrens
8 juni 2016

Instagram er verdens mest populære bildedelingstjeneste. Det brukes av både det private og næringslivet, og oppskriften til suksess er satt sammen av individuelle ingredienser, valgt etter hvem du prøver å nå. Dette innlegget forteller deg hvorfor du skal bruke Instagram i din markedsføring.

Visuell markedsføring er sett på som hovedtrenden innen markedsføring i 2013. Fordi bilder appellerer til følelsene, treffer de ulike mennesker uavhengig av bakgrunn og kultur.

Er bedriften din sexy nok?

Kanskje du selv følger Jamie Oliver eller Fotballfrue, du tenker kanskje at din bedrift ikke er sexy, spennende eller visuelt interessant nok til å være på Instagram. Men faktum er at flere og flere merkevarer viser oss at visuell markedsføring ikke bare er til for gastronomiske vidundere og smekre veltrente individer. Det handler om innpakningen og måten du fremstiller din bedrift på. Trenger du å være en stor bedrift med et allerede oppbygget renommé for å benytte deg av Instagram? Nei. Instagram er egnet for både små og store bedrifter, enten du bruker det for å bygge et renommé, eller underbygge det.

Hva vil DU egentlig vise fram, hva vil du fortelle?

Før du begynner å poste bilder av dagens lunsj, eller video av at Ola faller av stolen sin, bør du ha to ting klart. Hva er merkevaren din, og hvem vil du nå? Velg deg en kanal i markedsmiksen. Skal du drive med salg, merkevarebygging, rekruttering eller intern markedsføring? Velg en og still deg spørsmålet «Er denne posten representativ for min kanal» hver gang du skal legge ut en ny post.

Er målet ditt med Instagram at kundene dine skal få et glimt inn i hverdagen til bedriften din, er Ola definitivt veien å gå. Kanskje har bedriften din en stand-up hver morgen? Kjører dere flanellskjorte tirsdag, eller casual friday? Hvor lages/utvikles produktet ditt? Dette er øyeblikk som viser hvem bedriften din er og som kan fanges og deles med kundene dine.

Er det derimot produktet ditt du vil fremme, bør du unngå bilder av dagens lunsj og katten som forvillet seg inn på kontoret. Hold produktet i fokus. En bedrift som har lykkes med dette er Mission Bicycle, en liten sykkelsjappe i San Francisco som kun poster bilder av syklene de selger.

Bilde av Mission Bicycles nettsted.

Kjedelig? Nei. Ved å ha valgt et unikt uttrykk på bildene sine og beholde en rød tråd i alt de poster, får man et personlig forhold, ikke bare til produktet, men også bedriften som selger dem.

#Hvordan #gjør #vi #det?

Du behøver ikke å være designer eller fotograf for å administrere en Instagram konto, men det kan være lurt å sette seg inn i hva Instagram samfunnet forventer av en merkevare. I motsetning til Twitter hvor brukerne blir gretne når du bruker hashtagger, er det en positiv funksjon på Instagram. I en undersøkelse gjort av TrackMaven er det bevist at ved å inkludere mellom fire og elleve hashtagger, kan man øke gjennomsnittlig interaksjon 77 ganger per post. Hashtagger er søkbare, slik at hvis du tagger bildet ditt med #adventskalender vil andre som ikke følger deg kunne finne din post. For å lykkes i oppstartsfasen må man bruke hashtagger, ved å bruke en hashtag på et bilde blir man dermed også synlig for brukere med samme interesse. Nøkkelen med bruk av hashtagger på Instagram er at man hashtagger ord som er relevante for det du faktisk poster. #Man #trenger #ikke #å #hashtagge #hvert #ord #i #bildebeskrivelsen, men heller velge ut det som faktisk er representativt for ikke bare bildet du poster, men også bedriften din.

Ting du bør være obs på:

  • Private brukeres taggede bilder vises ikke offentlig på taggsider.
  • Tall er tillatt i hashtagger. Spesialtegn, for eksempel $ eller %, fungerer imidlertid ikke.
  • Du kan bare tagge dine egne bilder, ikke andre brukeres bilder.
  • Grensen på antall tagger du kan bruke på et bilde, er 30. Hvis du inkluderer mer enn 30 tagger på ett bilde, blir ikke kommentaren din publisert.
    (kilde: Instagram)

Er jeg klar?

Hvis du klarer å gjennomføre noen av punktene over er sjansen stor for at du kommer til å lykkes. Instagramsamfunnet er stort og sjansen for at mange av dem er interessert i hva du tilbyr er stor. Så lenge du er åpen og ikke redd for å komme i dialog med Instagrammerne, kommer forholdet deres til å blomstre.