Slik bruker du #Instagram i din #konkurranse

av Tina Haaskjold Behrens
30 mars 2016

Når du allerede har etablert en konto og begynt å poste, hvordan fanger du interessen til dine følgere, og hvordan kan du skaffe deg enda flere?

Et viktig hjelpemiddel til dette er å kjøre konkurranser. Dette innlegget tar deg gjennom hvordan du kan gjennomføre en konkurranse på Instagram, samt hva du bør tenke på underveis.

Mål.
- Hva er målet med konkurransen? Er det å bygge omdømme, få flere følgere eller kanskje skape økt aktivitet blant følgerne dine? Kanskje er målet alle tre, men du bør definere disse slik at du kan lage konkurransen med dette som utgangspunkt. De valgte målene vil også ligge til grunn for å bedømme suksessen av konkurransen i etterkant.

Hvem.
- Dette punktet snakket vi om i forrige innlegg. Hvem prøver du å nå i markedsmiksen? Husk at det er disse du lager konkurransen for så legg listen deretter.

Hvordan.
Når det er bestemt hvem du skal nå, kommer man til selve utviklingen og gjennomføringen av konkurransen og da bør man ta stilling til følgende:

- Hvordan deltar man? Det finnes hovedsakelig to måter å kjøre en Instagramkonkurranse på:

  1. Re-post et bilde

    For å delta i konkurransen må man såkalt re-poste et bilde som du som arrangør har satt. Dette innebærer at deltakeren tar en skjermbilde (det finnes også applikasjoner som kan gjøre dette) av bildet og poster det på sin egen konto. Det er vanlig at slike bilder inneholder en avbildning av selve premien, men man bør også inkludere en tekst som forklarer reglene kjapt slik at andre som ser innlegget raskt skjønner hva det går ut på. Et eksempel på dette er konkurransen til Elf Cosmetics Norge.

    Illustrasjonsbilde av en konkurranse fra Elf Cosmetics Norge

    På denne måten vil de som følger deltakeren se at vedkommende deltar i en konkurranse i regi av din bedrift og rask få greie på hvordan man selv kan delta. Vær oppmerksom på utformingen av dette, husk at bildet skal deles på andres private kontoer, og at det derfor bør være så visuelt appellerende at man ikke velger å ikke delta fordi man synes bildet er for «stygt». Denne formen for konkurranse er mest egnet for de som ønsker å bygge en følgerbase. Egeninnsatsen for å delta er minimal, og man vil dermed også få flere deltakere.

  2. Eget kreativt bidrag

    En annen måte å kjøre en Instagram konkurranse på er å be deltakerne om egne kreative bidrag, «ta bilde av ditt beste sommerminne», «ta bilde av eller med produktet du selger» eller «film deg selv og fortell hvorfor du skal vinne». Mulighetene er mange, men det man bør tenke på i utformingen av slik konkurranse er lavterskel. Det burde kreve så liten egeninnsats som mulig, slik at flest mulig deltar, det å filme seg selv for eksempel kan være veldig skummelt for mange, og deltakelsen vil kanskje lide av det.

Felles for disse konkurransene er reglene for å delta, og disse burde være:

  1. Følg oss, dette burde være et minimumskrav uansett hvilken konkurranse du kjører.
  2. Tag oss, ved at deltakeren skriver ditt brukernavn i sin bildetekst får man dermed en direkte link til deg som gjøre det lettere for andre å delta på konkurransen.
  3. Hashtag bildet, bruk en bestemt hashtag og sørg for at denne er unik slik at man ikke får tilfeller hvor folk poster irrelevante bilder på hashtagen.

Informer også om de generelle konkurransevilkårene:

  • Hvor lenge skal konkurransen vare? Man bør regne så mye tid at folk rekker å få det med seg, men ikke så lang tid at man mister interessen. 2-3 uker vil som regel være passende tid.
  • Hvem kan delta? Det kommer an på hvem som er målgruppen, og hva premien er. Man ser ofte en aldersgrense på 18 år, eller at vinneren må ha tillatelse fra foresatte for å motta premien. Et krav må også være å ha en offentlig profil, slik at man faktisk kan se bidraget. Som det ble nevnt i forrige innlegg så vises private brukeres taggede bilder ikke offentlig på taggsider. Mange velger å ekskludere såkalte «giveaway accounts». Dette er kontoer som kun er opprettet for å delta i konkurranser, og har som regel få eller ingen følgere.
  • Hvordan blir vinneren kåret? Informer om hvordan vinneren kåres, enten det er en jury eller om vinneren blir trukket ut tilfeldig.
  • Hvor mange ganger kan man delta? Det er vanlig å sette en begrensning på 1 deltakelse per person i konkurransen, slik at alle har like vinnermuligheter.
  • Hva vinner man? Selv om premien eventuelt er avbildet, så kan det være lurt å beskrive premien slik at det ikke oppstår misforståelser

Alt dette informerer man om i bildeteksten til konkurransen, men nøkkelkravene (følg oss, tag oss og bruk hashtaggen), kan man som nevnt gjerne også bruke i selve bildet hvis man kjører en «Re-post konkurranse».

Budsjett. 
I motsetning til Facebook så kan man ikke promotere innlegg på Instagram, men man promoterer konkurranser gjennom andre kanaler slik som Twitter, Facebook, hjemmesider og lignende. Man kan også informere om konkurransen i for eksempel et nyhetsbrev eller gjennom trykte medier slik som en avisannonse eller plakatoppslag på valgte nøkkelsteder. Ved å bruke populære hashtagger slik som #konkurranse og relevante tagger for din yrkesgruppe (#interiør, #møbler, #sport o.l.) får man spredd innlegget på Instagram.

Overvåke.
Mens konkurransen pågår er det viktig å følge med underveis. Da kan man eventuelt kan ta steg for å sørge for økt deltakelse, veilede eller rapportere upassende innhold. Et nyttig hjelpemiddel her er Statigram, som hjelper deg å følge med på hva som skjer av aktivitet underveis i konkurransen og føre statistikk over blant annet deltakelse. 

Vinner.
Når konkurransen er avsluttet må det kåres en vinner. Det finnes forskjellige måter å gjøre dette på. Hvis du skal velge vinneren tilfeldig, står du fritt til å velge blant deltakerne på hashtaggen du valgte. Skal vinnerne kåres med utgangspunkt i kreativitet kan det være lurt å sette sammen en liten komité blant de ansatte som velger innslaget de liker best. Her bør man være oppmerksom på at ikke alle deltakere kommer til å være enige. Det kan være lurt på forhånd å lage en begrunnelse som man kan legge til rette hvis det blir misnøye blant deltakerne.

Vurdere
Ta utgangspunkt i målene som ble satt. Hvordan ble deltakelsen ut i fra det? Vær kritiske i vurderingen slik at du kan lære av erfaringene og bruke de neste gang du kjører en Instagram konkurranse.