Økt verdi av nettrafikk med rett taktikk

av Jan Sverre Roterud
21 november 2016

Har du nylig sjekket hvor mange besøkende du har på nettstedet ditt, hva de gjør der og hvor ofte de kommer tilbake? Bra. Analyse av nettrafikk kan virke kjedelig og vanskelig, men det er her du kan finne ut hva slags potensial du faktisk sitter på. Med rett taktikk rundt trafikk kan du garantert øke verdien av trafikken på nettstedet ditt.

3% konvertering er bra, men hva med de resterende 97%?

La oss si at du kjører en kampanje med en egen landingsside på nettstedet ditt. Da får du sikkert statistikk på antall besøk fra kjøpt annonsering og hvor mange av de det er som konverterer. Klarer du å oppnå en konvertering på over 3%, er det riktig så bra. Men hva med de som ikke konverterer? Klikker de seg inn på andre sider på nettstedet ditt, eller stikker de av på selve landingssiden? Dette lønner det seg å følge med på. Det er tross alt 97% av de besøkene og de stikker av uten å gjøre det du vil at de skal gjøre.

Bak tallet 97% finnes det mange personer som har fått et forhold til deg og din merkevare selv om de ikke var klare til å konvertere der og da. Enten var ikke tilbudet eller fordelen klar nok, de måtte tenke litt mer på saken, de ble rett og slett distraherte av noe annet – eller kanskje ville de sjekke ut noen av konkurrentene dine. Så hva kan du gjøre?

Den digitale kundereisen – et spor av muligheter

Når en person har vært inne på nettstedet ditt har du uansett oppnådd å være til stede i en potensiell kundes beslutningsprosess. Du finnes på kartet. Reisen fram til det å ta en beslutning har aldri vært så vanskelig å finne ut av som nå med dagens miks av tradisjonelle og digitale kanaler. Men i det å utforske denne kronglete reisen ligger mulighetene gjemt.
Vi kan nemlig finne igjen alle de som har besøkt nettstedet ditt. Ikke som navngitte personer – men som anonymiserte individer. Disse samler vi i ulike publikumsgrupper basert på hvilken side, eller sider, de har sett på og hva de har gjort. Og nå kommer det smarte; vi kan målrette digital annonsering mot disse gruppene.

Smart digital annonsering er smart

Målrettet annonsering lar oss styre budskapet i forhold til det vi vet om målgruppen, når de var i kontakt med oss og hva de gjorde eller ikke gjorde. Annonsene finner de ulike individene i de ulike kanalene uansett hvor de er på nett. Så enten de er på Facebook, VG, lokalavisa eller på bloggen til Sophie Elise – vi finner målgruppen. 

Vi kan dessuten endre budskapet i forhold til hvor lenge det er siden en person var inne på nettstedet ditt. En person som var inne på siden din i går er mest sannsynlig et annet sted i beslutningsprosessen enn en som var inne for over en måned siden. Derfor bør vi kommunisere ulikt til disse personene. Det er dette vi kaller smart digital annonsering. Det kan mangedoble verdien i trafikken på nettstedet ditt. Det er smart, men det må brukes smart også.

Som alltid handler det fortsatt om riktig kommunikasjon til riktig mottaker med riktig timing. Målrettet annonsering blir enda et verktøy som må brukes riktig. Vi må for eksempel passe på å ikke få en for høy frekvens slik at vi ikke blir opplevd som masete. Det kan være ødeleggende for merkevaren.


Hvordan starte?

Det hele starter med en trafikkanalyse av nettstedet ditt, forståelse av kundereisen, definering av målgruppesegmenter og en kommunikasjonsmatrise på ulike budskap og landingssider. Deretter må det budsjetteres med annonseutforming, mediebudsjetter og kampanjedrift. Smarte kampanjer må driftes for å forbedre effekten i forhold til mediekostnaden.

Prat med oss

Vi forteller deg gjerne mer om smart digital annonsering, viser deg eksempler på hva som fungerer og kan gi noen tips i forhold til hva som kan fungerer for deg.

73 80 60 00info@bennett.no