Dynamiske lokalannonser på Facebook, sa du?

av Sandra Christine Hamborg
9 oktober 2016

Facebook har kommet med en gladnyhet til alle dere som har flere, lokale utsalgssteder. Nå skal det bli enklere å få kundene inn i butikkene, og da snakker vi faktisk ikke om nettbutikken din (for en gangs skyld).

Store Visits og Dynamic Local Awareness Ads

Facebook har i ca. ett år hatt «Local Awareness» tilgjengelig for norske annonsører. Annonsemålet gjør det enklere for lokale bedrifter, det være seg frisørsalongen over gata eller lokalbutikken på hjørnet, å få vist annonser til potensielle kunder som fysisk befinner seg i nærområdet. For at «Local Awareness» skal fungere og for at den potensielle kunden skal kunne bli eksponert for annonsen gjelder noen betingelser: Facebook-appen må være installert på mottakerens enhet (les: telefon), og stedstjenester må være aktivert på enheten. Facebook har nå tatt «Local Awareness» ett hakk videre, med nye «Store Visits».

«Store Visits» er for bedrifter som har flere, lokale utsalgssteder. Et eksempel på en bedrift som vil kunne ha god nytte av dette annonsemålet er vår egen kunde Norsk Flid Husfliden, som har 29 lokale butikker rundt omkring i Norge. «Store Visits» gjør det mulig å lage dynamiske «Local Awareness»-annonser for hvert enkelt utsalgssted. Når Husfliden-butikkene har fått inn den nye kolleksjonen til Røros Tweed vil vi i prinsippet kun trenge å lage én annonse. En smart løsning som også sparer tonnevis av tid, er noe vi godt kan like!

Bilde av hus sett ovenfra med Facebook-logoer på

Store Visits lar oss:

  • Lage relevante lokalannonser i storskala: Annonsører kan enkelt lage flere annonser som automatisk tilpasser budskapet til hvert enkelt lokale utsalgssted, ved hjelp av en og samme template. I eksemplet med Norsk Flid Husfliden vil vi da kun trenge å lage én annonse, som Facebook automatisk genererer 29 varianter av. Hver av disse 29 annonsene er da tilpasset hver enkelt butikk i forhold til Facebookside/butikknavn, lokasjon, kart, telefonnummer etc.
  • Bruke flere annonseformater: Nå kan du bruke både enkeltbilde, video og karusell som annonseformat, med en egen ”finn butikk”-funksjon som gir kunden et kart og veibeskrivelse til butikken. I tillegg kan du tilpasse ulike Call-To-Actions for hver enkelt butikk eller lokasjon som legges inn automatisk når du oppretter en annonse.
  • Vise hvor mange varer som er på lager: Annonsene lar deg vise frem produktene dine samt beholdningen på hvert enkelt produkt for hver enkel butikk, for eksempel i en karusell. Dette krever derimot at du oppdaterer produktkatalogen din minst 1 gang hver 24 time, hvis ikke faller funksjonen bort.
  • Sette en fleksibel geo-segmentering: Man kan enkelt bare legge inn adressen til den lokasjonen man ønsker å nå, eller tegne en geografisk ”ring” rundt området. Her kan du da avgjøre hvor snevert eller bredt du vil gå ut geografisk i forhold til hvor mange unike personer du ønsker å nå over en gitt periode.

 

Optimaliseringsmuligheter

Det er to optimaliseringsalternativer tilgjengelig i «Store Visits». Den ene er ”Reach Optimalization” som optimaliserer etter daglig unik rekkevidde, og den andre er ”Store Visits Optimalization” som optimaliserer mot å nå brukere som er mest tilbøyelig til å besøke utsalgsstedet ditt. Sistnevnte vil kun være tilgjengelig for aktører som er whitelistet for en locations-struktur, noe vi vil komme tilbake til nederst i denne bloggposten

Rapportering og andre muligheter

Store Visits Reporting
En ting er jo å kjøre dynamiske annonser, men vi ønsker jo veldig gjerne å måle resultatene av dem også. Et nytt rapporteringsmål tilgjengelig er hvor mange som faktisk har besøkt utsalgsstedet ditt på grunn av annonsen (alt i sanntid). Måten Facebook klarer å måle dette på baserer seg på en krysning av flere ulike parametere, men de bruker en metodikk som henter signaler og data fra blant annet wifi, beacons og historisk informasjon om plassering via stedstjenester. Dette rapporteringsmålet er dessverre kun tilgjengelig for aktører som er whitelistet for en locations-struktur.

Local insights
Du er helt sikkert kjent med innsikt-fanen på Facebooksiden din, og nå rulles det ut enda en funksjon: «Local Insights». Her kan du sjekke hvilken dag i uka eller tid på dagen det er mest folk i nærområdet ditt, eller når det er mest kvinner kontra menn, turister kontra fast beboende osv. Slik blir det også enklere å vite når du bør annonsere ut fra hvem du prøver å nå.

Offline Conversions API
Offline Conversions API er en rapporteringsløsning som gjør det mulig å måle kjøp i butikk sett opp mot spesifikke kampanjer, via et API. APIet sammenkobler CRM- eller POS-systemet ditt opp mot rapporteringsverktøyet til Facebook, slik at du kan måle hvem som så annonsen din og deretter gjennomførte et faktisk kjøp. Her kan det nok kanskje være lurt å ha en systemutvikler på laget.

Kan alle benytte seg av Store Visits?

Flere av forbedringene vil legges til den opprinnelige Local Awareness-funksjonen, utenom den dynamiske biten av det hele, samt Store Visits rapporering og Offline Conversion API. Har du altså en enkeltstående butikk, holder du deg bare til den gode, gamle metoden. Har du derimot flere utsalgssteder bør du lukte litt på Store Visits og dynamiske annonser. Da er du nødt til å få satt opp en såkalt ”locations-struktur” (én hovedside og x antall underliggende Facebook-sider for hvert av utsalgstedene). Her er det altså en liten jobb å gjøre på forhånd med å få satt opp strukturen, samt å få lagt inn riktig adresse, kart, telefonummer og CTAs for hver enkelt lokasjon, slik at oppsettet blir riktig når Facebook genererer de dynamiske annonsene. For å kunne sette opp en locations-struktur er du også nødt til å whitelistes av Facebook. Har du eller ditt byrå en egen rådgiver eller kundekontakt i Facebook er det enkleste å ta kontakt med ham eller henne for å komme i gang. Har du derimot ikke det så kan du gjerne spørre oss i Bennett om hjelp!

Lurer du på noe mer om Store Visits og dynamiske Facebook-annonser, eller har du andre Facebook-relaterte spørsmål? Ta gjerne kontakt på sandra@bennett.no!