Blåmandag for norsk radio?

av Nils Heldal
30 mars 2016

For en del år tilbake jobbet jeg som norsk sjef i EMI og var på verdensmøte i Roma. En mann entret podiet og viste fram en liten sak som han kalte en MP3-spiller.

Han mente at denne teknologien ville snu opp ned på platebransjen. Han ble ikke tatt alvorlig. Han ble ikke ledd av scenen, men det var ikke langt unna. Året etter – kom «MP3-hælvete» (som vi kalte det da) for fullt og ikke lenge etter – over 60.000 europeiske platejobber borte.

Endringer i medie- og reklameverden

Norsk presse er nå midt sin egen lille Napstersyklus. Vi leser færre og færre aviser. Vi klikker på andre websider enn de tradisjonelle mediene sine. Facebook er Norges største mediekanal, og norske journalister mister jobbene sine. Dette skjer akkurat nå.

Reklamebransjen er også i endring. Særlig i forhold til hvor i all verden vi når de kundene vi vil at vi skal nå. Det som for 10 år siden var en TV-reklame på en kanal kombinert med print i en avis, er en annen skål i dag.

Digitalisering som hovedmotor

I dag kjøper kjøper vi onlinevisninger på børser. Det kalles programmatiske kjøp. På denne børsen finnes de aller fleste nettstedene nordmenn besøker. Eier man trafikkdataene til sidene sine, kan man også retargete annonser mot tidligere besøkende på nettsidene. Istedenfor å skyte spurv med kanoner (som reklamebransjen strengt tatt gjorde før) kan vi nå treffe de som vi vet er interesserte og følge dem opp i beslutningsprosessen. Bennett lanserer i disse dager en egen tjeneste for dette. Vi kaller det AdCast – som har vært i bruk hos EiendomsMegler 1 siden mai 2015. Les mer om AdCast her >>

Hovedmotoren i alle disse endringene er digitaliseringen. Digitaliseringen krever offer i form av gamle merkevarer, og gir plass til nye.

Den gode gamle radiolyttingen henger i en tynn tråd

Den gode gamle radioen står nå for tur. FM-nettet skal skrus av neste år. Alle de gamle radioene dine slutter da å virke. Du må ha DAB-radio for å lytte. Hvordan vil det gå? I dag er det litt over 3 millioner nordmenn som hører radio hver dag. Jeg er en av dem. Jeg bruker 4 forskjellige FM-radioer for å lytte. En i bilen, en på soverommet, en på stua og en på badet. Jeg kommer ikke til å kjøpe 4 nye DAB-radioer 1. januar 2017.

Man regner at det er et sted mellom 8 og 12 millioner FM-radioer i bruk i Norge i dag. Alle disse blir stille. Det kommer ikke til å bli kjøpt mellom 8 og 12 millioner nye DAB-apparat 1. januar 2017, ergo kommer lyttingen ned. Og dermed tar digitaliseringen enda en skalp – radio – den endrer seg for alltid fra og med januar neste år.

En spådom der: De nasjonale kanalene blir mindre - lokalradioene blir sterkere. Radio Trondheim er en av dem. Sendes kun på DAB og nettradio. De har studio rett over gata fra der vi jobber – sjekk dem ut.