Bennett + AgencyDay@Facebook = sant

av Sandra Christine Hamborg
31 oktober 2016

Facebook inviterte oss til Dublin i anledning AgencyDay, og da var det bare å pakke kofferten og kaste seg på flyet. Vi dro for å ta en liten titt inn i glasskulen, samt se om det faktisk er mulig å lære en gammel hund noen nye triks. Det gjorde vi også, og her kommer en kanskje litt for lang oppsummering av noe av det vi tok med oss hjem hit til Norge.

1: Tenk mennesker, ikke cookies

Hvem er det egentlig som bruker Facebook? Jo, det er folk som deg og meg, altså helt vanlige mennesker med helt vanlige liv. Det er litt som med kjærligheten som det er med Facebook; det hjelper ikke å komme skrikende inn i baren med håp om å overdøve alle alle de andre frierne. Noen ganger må man bruke tid på å bli litt kjent, by på seg selv og skape trygget om at akkurat du er det rette valget. Det handler egentlig bare om å starte i riktig ende - du ville nok heller ikke gått ned kirkegulvet med noen du ikke kjenner. Så, derfor må vi også snakke til målgruppen som nettopp folk. Folk liker å bli inspirert, underholdt og informert slik som du og jeg. Vi er ikke rare små datadyr uten følelser, som kun trigges av flashy call-to-actions og tar 100% rasjonelle avgjørelser dag ut og dag inn.

2: "Mobile first"

Denne her kommer nok ikke som et sjokk, men vi nevner den likevel. Vi bruker mobilen mer enn noen annen enhet, og det med ganske gode marginer også. En annen funfact er at vi prosesserer innhold 32% raskere på mobil enn på laptop, og 65% av oss er innom mobilen i ett eller annet ledd før vi foretar et kjøp. Så, funker ikke ideen din på mobil først, så må du nesten bare komme opp med noe annet.

3: Du slipper ikke unna video

Innen 2020 vil angivelig 75% av alt innhold på mobil bestå av video. Noe å tenke på kanskje?

4: Butikken på hjørnet tar fortsatt rotta på nettbutikken

I Storbritannia skjer 84% av alle kjøp i fysisk butikk, og i Norden lå vi på omtrentlig 85% i 2015, i følge NHO. Har du en nettbutikk og et fysisk utsalgssted kan du derfor ikke måle verdien av annonseringen din kun basert på online kjøp og konverteringer. Ikke alle er "clicky people" (se punkt 5) og de aller fleste foretrekker faktisk å handle på gamlemåten, skal vi tro på tallene. Facebook har lansert flere verktøy for å hjelpe oss på vei til å gjøre koblingen mellom fysisk butikk og Facebook litt kortere, som blant annet Local Awareness Ads, Store Visits Objective og Offline Conversions API, som du kan lese litt mer om her.

5: De aller fleste er ikke"clicky people", og det må vi ta seriøst 

Vi har alle den gamle tanten som hemningsløst deler alt, klikker på alt, kommenterer på absolutt alt og spammer feeden vår med kattevideoer og dagens horoskop. Disse kaller Facebook for "clicky people", og defineres egentlig bare ved at noen er mer tilbøyelig til å klikke på ulikt type innhold enn andre. Problemet er at de koster deg faktisk 5,5 ganger mer å annonsere mot, enn de som er mindre "clicky". Men betyr det at de er mere verdt som kunde nødvendigvis? Det kan være noe å tenke på neste gang du velger CPC som budoptimalisering. 
Se på det slik: 50% av brukerne på Facebook går under kategorien "less clicky", men de er også de mest konstandseffektive å nå ut til. Så når du sitter igjen med et hav av klikk etter en kampanje og tenker at nå har du gjort en fantastisk jobb, så har du egentlig bare vist annonsene dine til en haug av gamle tanter. Neida, det er heldigvis ikke så enkelt som det, men vi er faktisk helt nødt til å slutte å måle suksess kun basert på klikk og CTR. Heldigvis har Facebook et hav av muligheter og verktøy som hjelper oss med å ta de riktige avgjørelsene, og nå ut til de riktige menneskene.

6: Vær smart når du velger mål og optimalisering

Det går an å optimalisere på andre mål enn rene klikk og konverteringer. Mange klikker uten å kjøpe, og mange kjøper uten å klikke. Facebook har flere verktøy til å hjelpe oss på vei. Blant annet kan du optimalisere for økt merkebevissthet, noe som lar deg nå ut folk med større sannsynlighet til å legge merke til annonsene dine. Du kan også optimalisere for unik rekkevidde og frekvens, noe som er spesielt nyttig dersom du ønsker å sikre at du når ut til hele målgruppen din. 
En annen mulighet er å optimalisere mot ulike eventer på nettstedet ditt som er viktige for deg. Det kan eksempelvis være å lage et speilpublikum av alle som har meldt seg på nyhetsbrevet ditt for å få enda flere subscribers, eller det kan være å kjøre en retargeting-aktivitet mot alle som har lagt en vare i handlekurven, uten å kjøpe. Mulighetene er mange, så prøv å test ut noe annet enn ren CPC og CPA neste gang du skal kjøre kampanje.

7: Sats på rekkevidde og relevans

Hvis det er noe som er viktig her i livet, så er det en ting: Å nå ut til de vi faktisk skal nå, og at budskapet oppleves relevant og interessant for akkurat denne gruppen. Ikke segmenter publikummet ditt ihjel - da når du ikke ut til noen, og husk at lette konsumenter er mer kostnadseffektive enn de tunge. Tenk på hvordan du kan gjøre budskapet interessant for hver enkelt av de ulike gruppene samtidig som du når ut bredt nok, slik som Vanish har prøvd på under her:

8:"No optimization can beat a good creative"

Når det hele begynte å nærme seg slutten, ga Facebook en veldig tydelig og klar beskjed: Ingenting kan slå et godt og gjenomtenkt budskap presentert på en fin måte. Et budskap som oppleves relevant for målgruppen og som er tilpasset plattformen det vises på, slår alle mulige optimaliseringer og algoritmer langt ned i støvlene.